השפעת עיצוב הבית והמטבח על ערך הנכס
השפעת עיצוב הבית והמטבח על ערך הנכס
בכל בית, באשר הוא, מושם דגש מסוים על העיצוב, בעיקר על חללים חיוניים דוגמת המטבח או חדר האמבטיה. מה שרבים לא נותנים עליו את הדעת הוא שהעיצוב כולל בתוכו השלכות כלכליות משמעותיות אשר מגדיר את ערך הנכס. למעשה, כל המומחים בתחום מצביעים על קשר הדוק בין הסוגיות האלה, אשר בא לידי ביטוי מובהק בעיקר כאשר מציעים אותה למכירה. אז מה בדיוק עומד בבסיס הקשר?
הפריטים הקטנים בעלי ההשפעה הגדולה
כאשר אנשים רבים סוקרים דירות למכירה, הם מתמקדים, בנקודת ההתחלה, בפריטים ה”גדולים”: מיקום הדירה, שטח הדירה, מספר החדרים בה וכיוצא בזה. אבל כאשר אותם רוכשים פוטנציאליים מבקרים בדירה, דווקא הפריטים הקטנים, עשויים לחולל את ההבדל. הריהוט, הגוונים או אפילו חפצי הנוי ואביזרי הפרזול משפיעים במידה ניכרת על הרושם שהדירה מקבלת, כמו גם על התחושות שהיא תיצור אצל כל מי שנחשף אליה. תחושות חיוביות, כמובן, מגולמות לא פעם במחיר רכישה גבוה יותר.
הסוגיה הזו משמעותית, מאחר ומחקרים רבים מצביעים כי האדם יודע, גם אם באופן בלתי מודע, אם ירכוש את הדירה כבר בשניות הראשונות שלאחר הכניסה אליה. זו גם הסיבה בגינה רצוי להשקיע מאמצים ראויים בעיצוב מוקפד של הדירה במעמד המכירה, מה שלא בהכרח כרוך בהוצאות כספיות עצומות. למעשה, יש כיום תחום שלם, העונה לשם “הום סטייג’ינג”, ואשר תכליתו העלאת ערך הדירה בהשקעה המינימלית ביותר האפשרית.
נקודה מרכזית נוספת היא שאת המאפיינים העיקריים של הבית לא ניתן לרוב לשנות, בטח שלא במחיר שווה לכל נפש. מטרה של העיצוב, בתנאים האלה, היא לחזק את כל הנקודות החזקות בבית, ולהסתיר ככל שניתן את החולשות שלו.
אז איך מחשבים?
בניגוד למאפיינים רבים אחרים של הבית, את השינויים בעיצוב שלו לא תמיד ניתן לכמת בסכומים. במילים אחרות: אין כאן נוסחה חד משמעית שתגדיר כיצד כל שינוי עיצובי ישפיע על ערך הנכס בפועל. עם זאת, אפשר להתקרב לעבר החישוב המושכל באמצעות סקירה של מאפייני הבית ה”טכניים”, ולהוסיף אליו סכומים בהתאם לסוג המאמצים שהושקעו בעיצוב. העלאת מחירים באה לבטא הן את ההוצאות הכספיות שנדרשו לצורך העיצוב, הן את המאמצים שבכך והן את מצבו הנוכחי של הנכס, שפשוט לא יכול שלא להיות מרשים פי כמה. לטובת אלה הדבקים בסטטיסטיקה, ניתן להתבונן על מחקרים שונים בארצות הברית, שהצביעו על כך שהשקעה של 1-3% ממחיר הנכס מאפשרת להעלות את המחיר שלו ב-7-10%, כאשר גם המכירה שלו נעשית מהר יותר.